Skip to content

Klasser

Der findes forskellige typer af klasser, som bliver brugt ved udviklingen af et system.

Klassificering

Klassificering af objekter handler om at finde hvilke egenskaber/attributter et objekt har. F.eks. har en bil et egenskab/attribut om hvor mange hjul, vinduer og døre bilen har.

Konceptuel Klasse

Konceptuel klasser er de klasser, som der udarbejdes med kunden og som fremvises til kunden. Disse klasser indeholder ikke fagtermer for programmering og udarbejdes på kundens sprog. Konceptuel klasser indeholder kun klassens attributter. Konceptuelle klasser er en del af en domænemodel.

Eksempel:

PlantUML diagram

Softwaredesign Klasse

Softwaredesign er så de klasser, som der udarbejdes mellem programmørerne ud fra de konceptuelle klasser. Disse klasser skal altid udarbejdes på engelsk.

Hvis der er flere softwaredesign klasser, skal der være relationer frem og tilbage, hvis de har en relation til hinanden.

Derudover kommer der også nye informationer i denne klasse i form af datatyper, synlighed og operationer.

  • Datatyper skal være universale, da programmeringssproget ikke er bestemt endnu.
  • Operationer er de metoder som klassen skal indeholde.
  • Synlighed (visibility) for hver attribut og operation er enten:
    • - for privat (private) (PlantUML - Privat attribut er en rød firkant)
    • + for offentlig (public) (PlantUML - Offentlig attribut er en grøn cirkel)

Eksempel:

PlantUML diagram

C# Klasse

En C# klasse er en softwaredesign klasse skrevet i et programmeringssprog, ved brug af den pågældende information i softwaredesign klassen.

Der er andre fagtermer for kodeklasser

  • Attributter, kaldes properties ellers felter (fields)
  • Operationer, kaldes metoder (methods)

Visibility for både fields og metoder bliver styret af access modifier'en.