Skip to content

Business case

En business case er en beslutning omkring, hvorvidt det er en god ide at fortage en investering i et it-system.

En business-case indeholder:

  • Ledelsesresume
  • Beskrivelse af problemområde:
    • Forretningsmæssig baggrund
    • Forretningsmæssig problemstilling
  • Interessenter (systemets brugere)
  • Scenarier (løsningsforslag med sammenlignelige fordele og ulemper)
    • 0-scenarie: den nuværende løsning
    • 1-scenarie: den foretrukne løsning
    • 2-scenarie (3-, 4-, ...): alternative løsninger
  • Den foretrukne løsning (1-scenariet)
    • Formål
    • Forretningsmæssig løsningsbeskrivelse
    • It-mæssig løsningsbeskrivelse
      • Økonomiske effekter
      • Gevinster
      • Risici
    • Implementering og opfølgning
      • Implementeringsstrategi
      • Gevinstrealisering (KPI'er)

Ledelsesresume

Indeholder de vigtigste elementer i business casen. Formålet med det er at give ledelsen (beslutningstagerne) et hurtigt overblik over hele dokumentet. Skrives normalt til sidst.

Beskrivelse af problemområde

  • Forretningsmæssig baggrund er en beskrivelse af de nuværende arbejdsgange, som de bliver udført nu, uanset om de er problematiske eller ej.
  • Forretningsmæssig problemstilling er problemerne som der eksisterer ved den nuværende situation/løsning.

Interessenter

Der laves en interessentanalyse for at finde alle systemets brugere.

Scenarier

Scenarier er løsningsforslagene som indeholder både fordele og ulemper.

  • 0-scenarie: den nuværende løsning
  • 1-scenarie: den foretrukne løsning
  • 2-scenarie (3-, 4-, ...): alternative løsninger

Den foretrukne løsning (1-scenariet)

  • Formål er hvad formålet er med løsningen.
  • Forretningsmæssig løsningsbeskrivelse er en beskrivelse af hvad løsningen gør forretningsmæssigt.
  • It-mæssig løsningsbeskrivelse er en beskrivelse af løsningen ud fra et it-mæssigt synspunkt. Det kan indeholde forskellige tekniske termer, men skal holdes kortfattet og enkelt, da beslutningstagerne skal kunne forstå det.
  • Økonomiske effekter er selvsagt et vigtigt fokuspunkt for beslutningstagerne, da disse fylder meget i forhold til at vurdere de økonomiske konsekvenser for et projekt.
  • Gevinster er både de økonomiske og ikke-økonomiske som er afgørende positive effekter.
  • Risici er alle de største og vigtigste kendte risici, som kan forhindre projektets gennemførelse.
  • Implementeringsstrategi er en vejledning til hvordan påvirket arbejdsprocesser af et nye it-system bliver indført i en overgangsfase, sådan det påvirkes mindst muligt.
  • Gevinstrealisering er hvad hensigten med en løsning er.
  • KPI (Key Performance Indicator) er en udvalgt indikator, som fortæller noget om, hvor godt løsningen opfylder sit formål på et specifikt målepunkt, som afspejler en ønsket gevinst.