Business case
En business case er en beslutning omkring, hvorvidt det er en god ide at fortage en investering i et it-system.
En business-case indeholder:
- Ledelsesresume
- Beskrivelse af problemområde:
- Forretningsmæssig baggrund
- Forretningsmæssig problemstilling
- Interessenter (systemets brugere)
- Scenarier (løsningsforslag med sammenlignelige fordele og ulemper)
- 0-scenarie: den nuværende løsning
- 1-scenarie: den foretrukne løsning
- 2-scenarie (3-, 4-, ...): alternative løsninger
- Den foretrukne løsning (1-scenariet)
- Formål
- Forretningsmæssig løsningsbeskrivelse
- It-mæssig løsningsbeskrivelse
- Økonomiske effekter
- Gevinster
- Risici
- Implementering og opfølgning
- Implementeringsstrategi
- Gevinstrealisering (KPI'er)
Ledelsesresume
Indeholder de vigtigste elementer i business casen. Formålet med det er at give ledelsen (beslutningstagerne) et hurtigt overblik over hele dokumentet. Skrives normalt til sidst.
Beskrivelse af problemområde
- Forretningsmæssig baggrund er en beskrivelse af de nuværende arbejdsgange, som de bliver udført nu, uanset om de er problematiske eller ej.
- Forretningsmæssig problemstilling er problemerne som der eksisterer ved den nuværende situation/løsning.
Interessenter
Der laves en interessentanalyse for at finde alle systemets brugere.
Scenarier
Scenarier er løsningsforslagene som indeholder både fordele og ulemper.
- 0-scenarie: den nuværende løsning
- 1-scenarie: den foretrukne løsning
- 2-scenarie (3-, 4-, ...): alternative løsninger
Den foretrukne løsning (1-scenariet)
- Formål er hvad formålet er med løsningen.
- Forretningsmæssig løsningsbeskrivelse er en beskrivelse af hvad løsningen gør forretningsmæssigt.
- It-mæssig løsningsbeskrivelse er en beskrivelse af løsningen ud fra et it-mæssigt synspunkt. Det kan indeholde forskellige tekniske termer, men skal holdes kortfattet og enkelt, da beslutningstagerne skal kunne forstå det.
- Økonomiske effekter er selvsagt et vigtigt fokuspunkt for beslutningstagerne, da disse fylder meget i forhold til at vurdere de økonomiske konsekvenser for et projekt.
- Gevinster er både de økonomiske og ikke-økonomiske som er afgørende positive effekter.
- Risici er alle de største og vigtigste kendte risici, som kan forhindre projektets gennemførelse.
- Implementeringsstrategi er en vejledning til hvordan påvirket arbejdsprocesser af et nye it-system bliver indført i en overgangsfase, sådan det påvirkes mindst muligt.
- Gevinstrealisering er hvad hensigten med en løsning er.
- KPI (Key Performance Indicator) er en udvalgt indikator, som fortæller noget om, hvor godt løsningen opfylder sit formål på et specifikt målepunkt, som afspejler en ønsket gevinst.