Forretningsmodellærred (FML)
Vi kan enten lave en analyse af, hvordan organisationen ser ud lige nu eller vi kan lave billede af, hvordan vi gerne vil have organisationen til at se ud i fremtiden.
https://rise.articulate.com/share/R2FDkb6xsLfEQXB690mqoFF2ZXNxi7ID#/
Der er 9 felter i forretningsmodellærredet
- Nøglepartnere, er de parter som gør at et netværk mellem leverandører og partnere fungerer.
- Nøgleaktiviteter, beskriver de vigtigste ting som virksomheden skal gøre for at forretningsmodellen fungerer.
- Nøgleressourcer, beskriver de vigtigste ressourcer virksomheden har eller der kræves for at forretningsmodellen fungerer.
- Værditilbud, hvad giver virksomhedens produkt af værdi for kunden?
- Kunderelationer, beskriver relationerne mellem kundesegmenterne.
- Kanaler, beskriver både kommunikations-, salgs- og distributionskanaler. Altså målet er at kanalerne skal få værditilbud ud til kunderne.
- Kundesegmenter, beskriver hvem kunderne er.
- Omkostningsstruktur, er alle de omkostninger som opstår i forbindelse med at drive en forretningsmodel.
- Indtægtsstrømme, beskriver hvilke indtægter en virksomhed har. To typer for indtægter: engangsindtægt og gentagne indtægter.
