Skip to content

Brugergrænsefladens Brugervenlighed

En brugergrænseflade skal testes fordi:

  • Man undgår ressourcespild
  • Test udpeger essentielle problemer for brugeren Tests burde ske i iterationer

Ekspertvurdering og brugertest skal laves i hvert sprint. Der skal være en instruktionsliste til testbrugerne.

Ekspertvurdering

Det er en faglig bedømmelse, som er taget af en person med særlig viden/erfaring inden for et område. Dette sker ved:

  • Der indsamles data eller materiale (f.eks. prototyper, rapporter, observationer)
  • Eksperten anvender teoretiske rammer, metoder og erfaring til at analysere det indsamlede materiale
  • Der laves en systematisk gennemgang - ofte med kriterier eller standarder som reference.
  • Resultatet bliver en konklusion eller anbefaling, som kan bruges til beslutningstagning

Brugertests

Testtyper:

  • Moderated vs. Unmoderated testing
  • Remote vs. In-person testing
  • Qualitative vs. Quantitative testing
  • Explorative, assessment and validation testing
  • Specific method-based

Kriterier (source: Usability)

  • Let at lære
  • Let at huske
  • Effektivt at bruge
  • Forståeligt
  • Tilfredsstillende/rart at bruge