Brugergrænsefladens Brugervenlighed
En brugergrænseflade skal testes fordi:
- Man undgår ressourcespild
- Test udpeger essentielle problemer for brugeren Tests burde ske i iterationer
Ekspertvurdering og brugertest skal laves i hvert sprint. Der skal være en instruktionsliste til testbrugerne.
Ekspertvurdering
Det er en faglig bedømmelse, som er taget af en person med særlig viden/erfaring inden for et område. Dette sker ved:
- Der indsamles data eller materiale (f.eks. prototyper, rapporter, observationer)
- Eksperten anvender teoretiske rammer, metoder og erfaring til at analysere det indsamlede materiale
- Der laves en systematisk gennemgang - ofte med kriterier eller standarder som reference.
- Resultatet bliver en konklusion eller anbefaling, som kan bruges til beslutningstagning
Brugertests
Testtyper:
- Moderated vs. Unmoderated testing
- Remote vs. In-person testing
- Qualitative vs. Quantitative testing
- Explorative, assessment and validation testing
- Specific method-based
Kriterier (source: Usability)
- Let at lære
- Let at huske
- Effektivt at bruge
- Forståeligt
- Tilfredsstillende/rart at bruge